Selv spedbarn kan ha aha-opplevelser

Våre nye funn om barns aha-opplevelser er viktig fordi vi nå forstår mer om hva som motiverer barns utvikling helt fra de er spedbarn, sier doktorgrads stipendiat Josefine Haugen.

Forskerne ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo har samlet inn over seks hundre fortellinger om barns aha-opplevelser fra foreldre i over 25 land. Fortellingene viser at barn har aha-opplevelser gjennom hele barndommen. Det yngste barnet var bare 2-3 uker gammel. Eksempler på aha-opplevelser som ble fortalt var: to åringen som hyler og hopper av glede over å plutselig skjønne at han kan snu søplebøtten opp ned for å klatre opp i sengen sin, seksåringen som plutselig knekker lesekoden, eller 14 åringen som viser lettelse i det han endelig finner løsningen på et komplekst regnestykke. Resultatene fra den nye studien viser at aha-opplevelsene hos de yngste barna ofte handler om praktiske og konkrete problemstillinger, mens de eldre barna oftest har aha-opplevelser knyttet til mer teoretiske og kognitive utfordringer.

Nytt forskningsfelt

Både foreldre og lærere har fortalt om magiske øyeblikk der barn lyser opp når de plutselig forstår eller får til noe nytt, likevel har forskere viet lite oppmerksomhet til aha-opplevelser hos barn fram til nå.

-Vi vet at aha-opplevelser øker læring, sier Haugen. Hos voksne er det vist at det er lettere å huske noe som er lært med en aha-opplevelse og de gir sterke positive følelser som fører til motivasjon og interesse. Alle disse positive effektene gjorde at forskerne ved Epistemic Feeling Lab Group ved Universitetet i Oslo ble nysgjerrige på hvordan aha-opplevelser er til stede i barns liv. Studien har gitt et solid fundament for forskerne som nå studere hvordan barn selv forstår aha-opplevelser og hvordan man aktivt kan fremkalle dem hos barn.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *